Kupiłem nieruchomość: i co dalej?
Zakup nieruchomości to często poważna, życiowa decyzja. Wymaga zaangażowania czasu na wyszukanie wymarzonej nieruchomości, a następnie przeprowadzenia całego procesu związanego z zakupem, w tym analizy projektu Umowy Deweloperskiej lub Przedwstępnej, przejrzenia dokumentów nieruchomości, zapoznania się z projektem technicznym, częstokroć uzyskania kredytu bankowego i zawarcia umowy kredytowej, a także czynnego udziału przy zawieraniu technicznego protokołu odbioru.
W końcu dostajemy klucze do nieruchomości, podpisujemy notarialną umowę przenoszącą własność… No właśnie, i co dalej?
Przygotowaliśmy dla Was kontynuację listy kolejnych kroków, które ułatwią Wam uporządkowanie spraw formalnych po zawarciu umowy końcowej.
Krok 11 – ubezpieczenie nieruchomości
Gdy już zostaliście szczęśliwymi posiadaczami i właścicielami nowego mieszkania lub domu warto pomyśleć o zabezpieczeniu na wypadek zdarzenia losowego lub innych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak zalanie, pożar lub wyrządzenie szkód w mieszkaniach sąsiednich. Gorąco zachęcamy zatem, aby pomyśleć o ubezpieczeniu nabytej nieruchomości, z uwagi na dużą wartość finansową. Pamiętajcie także, aby polisa ubezpieczeniowa obejmowała także zabezpieczenie na wypadek wyrządzenia szkód materialnych Waszym nowym sąsiadom.
Krok 12 – złożenie deklaracji podatkowej
Od dnia zakupu nieruchomości macie 14 dni na złożenie w Urzędzie Gminy deklaracji na poczet podatku od nieruchomości, który będziecie płacili raz do roku. Wzór deklaracji (formularz IN-1 oraz odpowiednio załączniki ZN-1/A, ZN-1/B, ZN-1/C) dostępny jest pod adresem internetowym na stronie: https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/ . Do deklaracji należy dołączyć zwykłą kserokopię zawartej umowy końcowej. W przypadku wątpliwości, w uzupełnieniu deklaracji pomoże Wam urzędnik Wydziału Podatków Lokalnych, który doradzi, jak wypełnić poszczególne rubryki.
Krok 13 – złożenie deklaracji na odbiór śmieci
Jeżeli kupiliście dom wówczas musicie złożyć także deklarację na odbiór śmieci bytowych z Waszej nowej nieruchomości. Wzór deklaracji można pobrać na stronie: https://eurzad.szczecin.pl/chapter_51170.asp . Jeżeli kupiliście mieszkanie, wówczas nie składacie samodzielnie deklaracji, a w imieniu wspólnoty złoży ją Zarządca Nieruchomości.
Krok 14 – wstąpienie do Wspólnoty Mieszkaniowej
Jeżeli kupiliście mieszkanie, wówczas wraz z zawarciem umowy końcowej automatycznie stajecie się członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Szczegółowe informacje oraz kontakt do Waszego Zarządy został Wam przekazany przy zawieraniu notarialnej umowy końcowej.
Jeżeli kupiliście dom wówczas stajecie się współwłaścicielami wspólnoty gruntowej stanowiącej wewnętrzną drogę osiedlową, która również będzie reprezentowana przez wybranego Zarządcę.
Krok 15 – zawarcie umów z gestorami przyłączy
Przy zawieraniu notarialnej umowy sprzedaży otrzymaliście od nas wykaz gestorów przyłączy wraz z danymi kontaktowymi oraz pozostałymi dokumentami, niezbędnymi do zawarcia indywidualnych umów o dostawę energii elektrycznej, wody, gazu, ciepła do mieszkania oraz podpisania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W przypadku nabycia mieszkania umowę z operatorem wodno – kanalizacyjnym będzie zawierała Wspólnota Mieszkaniowa, natomiast pozostałe umowy będziecie zawierali indywidualnie.
Krok 16 – prace wykończeniowe w domu lub mieszkaniu
Teraz możecie przystąpić do prac wykończeniowych w nabytym domu lub mieszkaniu. Większość naszych Klientów decyduje się na wybór profesjonalnej firmy wykończeniowej. My ze swojej strony polecamy kilku wykonawców, których możecie znaleźć na naszej stronie internetowej, w zakładce Partnerzy, w kategorii „Wykonawcy prac wykończeniowych”.
Prosimy aby pamiętać, że odpowiadacie za Waszego wykonawcę, ewentualne uszkodzenia części wspólnych oraz porządek na terenie nieruchomości wspólnej.
Jeżeli kupiliście mieszkanie, wówczas Wasz Zarządca nieruchomości udostępni specjalny kontener na śmieci budowlane oraz kartony po sprzęcie AGD. Jeżeli kupiliście dom, wówczas prosimy aby zadbać o własny kontener na odpady budowlane.
Zwracamy uwagę, że wszelkie ingerencje w ściany, stropy oraz zmiany w instalacjach powinny być poprzedzone uzyskaniem naszej zgody, aby zapobiec przed ewentualnym spowodowaniem uszkodzenia budynku.
Prosimy także o zapoznanie się z przekazaną podczas notarialnej umowy sprzedaży „Instrukcją użytkowania”, gdzie znajdziecie techniczne porady dotyczące Waszego nowego mieszkania lub domu, w tym okresowe czynności konserwacyjne związane m.in. ze stolarką okienną czy też kotłem gazowym.
Krok 17 – teraz możecie w pełni cieszyć się własną nieruchomością
Nadszedł długo wyczekiwany moment finalny, nieruchomość jest gotowa do zamieszkania.
Życzymy Wam wiele radości z korzystania z nowego mieszkania lub domu.
W każdym momencie zachęcamy także do kontaktu telefonicznego z nami, aby wyjaśnić wszelkie niejasności lub wątpliwości.