Kupno mieszkania lub domu w Vastbouw – krok po kroku

Zakup nieruchomości to dla wielu osób duże przedsięwzięcie i poważna życiowa decyzja. Warto dobrze się do tego przygotować, zwłaszcza pod względem poczucia bezpieczeństwa oraz sposobu finansowania.

Przygotowaliśmy prostą i przejrzystą listę kolejnych kroków, które ułatwią Wam przejście przez proces zakupu mieszkania lub domu w firmie Vastbouw.

Krok 1 – Wybór odpowiedniej nieruchomości

Ważne jest, by od samego początku zdefiniować swoje oczekiwania odnośnie nieruchomości, którą zamierzacie kupić. Przemyślcie następujące kwestie:

– dom czy mieszkanie?

– ile pokoi potrzebujecie?

– jaka lokalizacja Was interesuje, która część miasta?

– jaka infrastruktura w okolicy jest niezbędna (szkoła, przedszkole, sklepy, przychodnie, siłownia itp.)?

– dostępność komunikacji miejskiej?

Na tym etapie pomocne będą opisy poszczególnych inwestycji zamieszczone na naszej stronie internetowej, gdzie znajdziecie odpowiedzi na wszystkie powyższe kwestie. Oczywiście służymy także pomocą naszego doradcy w biurze firmy, zapraszając na spotkanie do naszego biura lub oferując kontakt telefoniczny pod numerem 91 8 130 130.

Ponadto na naszej stronie internetowej dostępne są wszystkie ceny poszczególnych nieruchomości, a oferta wolnych lokali jest na bieżąco aktualizowana.

Krok 2 – Spotkanie na terenie osiedla

Kiedy już wstępnie wytypujecie jedną lub dwie inwestycje, wówczas zaprosimy Was na spotkanie bezpośrednio na terenie osiedla, aby obejrzeć przykładowe mieszkania lub domy, a nawet jeśli to będzie możliwe, konkretnie wybrane lokale mieszkalne. Warto zwrócić uwagę na strony świata, nasłonecznienie mieszkań, widok przez okna, rozkład i funkcjonalność pomieszczeń.

Przy okazji wizyty na budowie wybierzcie się także na spacer po okolicy, by upewnić się, że to właśnie tu chcecie zamieszkać.

Krok 3 – Wstępna rezerwacja

Gdy już podejmiecie decyzję, co do wyboru konkretnego mieszkania lub domu, wówczas prosimy o pilną informację, abyśmy mogli zarezerwować dla Was daną nieruchomość na okres do 7 dni. Dzięki temu będziecie mieli pewność, że wybrany lokal nie zostanie sprzedany innemu Klientowi w międzyczasie.

Krok 4 – Analiza projektu umowy

W ciągu następnych kilku dni przygotujemy i prześlemy do Was mailowo kompletny projekt Umowy Deweloperskiej wraz z tzw. Prospektem Informacyjnym, który jest wymagany przy zawieraniu Umowy Deweloperskiej. Wraz z dokumentami otrzymacie od nas także wszystkie załączniki, w tym standard prac, rzut lokalu lub domu oraz szczegółowe warunki gwarancji. W Prospekcie Informacyjnym znajdziecie zaś ogólne informacje na temat naszej firmy oraz wcześniej zrealizowanych inwestycji, a w części szczegółowej – informacje na temat wybranego mieszkania lub domu a także bardzo szczegółowe informacje dotyczące danej inwestycji, z uwzględnieniem planu zagospodarowania sąsiednich działek oraz planowanych inwestycji w okolicy. Znajdziecie tu także harmonogram budowy, planowany termin przekazania własności, standard wykończenia itd.

Jeżeli przedmiotem umowy ma być gotowe mieszkanie lub dom, którego budowa już się zakończyła, wówczas zgodnie z przepisami przygotujemy dla Was projekt Przedwstępnej Umowy Sprzedaży (zamiast Umowy Deweloperskiej).

Ponadto na tym etapie macie możliwość zapoznania się z naszą bieżącą sytuacją finansową i przysługuje Wam uprawnienie do wglądu w biurze do wyników finansowych i bilansu księgowego spółki. Dokumenty są także ogólnodostępne i opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/pd/search_df, gdzie należy wpisać nasz nr KRS 0000190938 aby pobrać żądane informacje.

Krok 5 – Analiza dodatkowych dokumentów

Obok zapoznania się z treścią Umowy Deweloperskiej oraz Prospektu Informacyjnego (lub Umowy Przedwstępnej) zachęcamy do zapoznania się z prowadzoną dla danej nieruchomości księgą wieczystą, ponieważ to tu znajdziecie informacje o własności i potwierdzenie, że nieruchomość nie jest obciążona żadną hipoteką. W tym względzie różnimy się od większości innych firm, ponieważ nasze budowy są zawsze prowadzone tylko na nieobciążonych nieruchomościach, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo zawieranej transakcji.

Ponadto poproście nas o wgląd do prawomocnego pozwolenia na budowę i projektu budowlanego, jeśli czujecie taką potrzebę.

Na każdym etapie analizowania dokumentów chętnie odpowiemy na wszystkie Wasze pytania i wyjaśnimy wszystkie wątpliwości.

Krok 6 – Ustalenie sposobu finansowania zakupu

Jeżeli przy finansowaniu nabywanej nieruchomości planujecie wspomóc się kredytem hipotecznym, warto zapoznać się z ofertami banków i sprawdzić swoją zdolność kredytową. Możecie także skorzystać z bezpłatnej usługi Doradcy Kredytowego, który perfekcyjnie zna bieżące oferty banków i wszystkie procedury. Jeżeli nie macie swojego doradcy, zapraszamy do skorzystania z usług naszego Partnera, którego znajdziecie w zakładce Partnerzy w kategorii Finansowanie.

Krok 7 – Podpisanie Umowy Deweloperskiej (lub Umowy Przedwstępnej)

Jeśli wybraliście już nieruchomość, zapoznaliście się z zapisami umowy oraz ustaliliście sposób i harmonogram płatności, umówcie się z nami na podpisanie umowy deweloperskiej (lub umowy przedwstępnej – w przypadku zakupu gotowego mieszkania lub domu).

W przypadku, kiedy inwestycja jest w trakcie realizacji, umowa będzie miała formę aktu notarialnego i nazywa się Umową Deweloperską, jej podpisanie odbędzie się u notariusza, a płatności będą wpłacane na rachunek powierniczy stricte przypisany do wybranego przez Was lokalu mieszkalnego/domu. Koszty tej umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ponoszą po połowie Nabywca oraz Deweloper.

Kiedy mamy zaś do czynienia z inwestycją zakończoną, wystarczy wówczas podpisać Umowę Przedwstępną w formie cywilno – prawnej lub jeżeli jest takie życzenie z Waszej strony, w formie aktu notarialnego.

Krok 8 – Odbiór nieruchomości

Po zakończeniu budowy nieruchomości i wpłaceniu wszystkich środków pieniężnych, umówcie się na odbiór techniczny. Aby go dokonać Deweloper musi dysponować jednym z dwóch dokumentów (w zależności od rodzaju nieruchomości): pozwoleniem na użytkowanie lub zawiadomieniem potwierdzającym zakończenie budowy. Przy odbiorze otrzymacie klucze do nieruchomości. W tym momencie możecie rozpocząć prace wykończeniowe.

Krok 9  – Podpisanie umowy końcowej

Najważniejszym dla Was formalnym krokiem jest podpisanie umowy przeniesienia własności, która zawsze ma formę aktu notarialnego, konieczna więc będzie kolejna wizyta u Notariusza. Opłatę tę w całości ponoszą Kupujący. Warto podkreślić, że nie wystąpi tu podatek od czynności cywilno – prawnych (PCC), ponieważ kupujecie nową nieruchomość. Oszczędzicie więc 2% na zakupie nowej nieruchomości.

Jeżeli zakup nieruchomości był finansowany kredytem bankowym, wówczas zapytajcie w Waszym Banku, czy przy tej umowie będzie wpisywana hipoteka do nowej księgi wieczystej. Konieczne będzie także przedłożenie Notariuszowi specjalnego zaświadczenia z Waszego Banku. Prosimy aby tę kwestię sprawdzić na kilka dni przed planowanym terminem zawarcia umowy i poinformować nas o tym z wyprzedzeniem, aby Notariusz mógł prawidłowo przygotować umowę.

Przy umowie końcowej otrzymacie od nas szereg dokumentów, w tym: Świadectwo Charakterystyki Energetycznej nabywanego mieszkania lub domu, Instrukcję Obsługi Waszej nowej nieruchomości, a także informacje dotyczące możliwości zawarcia umów o dostawę energii, wody, gazu oraz świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Od dnia zawarcia umowy stajecie prawowitymi właścicielami mieszkania lub domu.

Krok 10 – Teraz możecie cieszyć się własną nieruchomością

Życzymy powodzenia podczas całego procesu zakupowego!

A my już niebawem przyjdziemy do Was z kolejnym poradnikiem: „Kupiłem nieruchomość: i co dalej?”