Rowerowe szaleństwo

Jak co roku, wraz z wiosną rozpoczął się sezon rowerowy, a śmiało można rzec, że trwa rowerowe szaleństwo!
Owe szaleństwo to najbardziej pozytywny „skutek” pandemii. Ludzie mają więcej czasu, pracują zdalnie, starają się omijać komunikację publiczną. Brak możliwości podróżowania w dalsze destynacje zwiększyło aktywność Polaków i szukanie okazji do ćwiczeń na wolnym powietrzu. Rower daje swobodę.

Rosnąca popularność jazdy na rowerze jest ogromna – w Polsce zainteresowanie rowerami od ubiegłego roku wzrosło o około 25 % (porównując do lat ubiegłych, gdzie wartości utrzymywały się na stałym poziomie od wielu lat), i choć Polska jest czwartym krajem w Europie pod względem produkcji rowerów, nawet u nas zaczęło brakować jednośladów.

BIKE FITTING

Coraz częściej użytkownicy świadomie wybierają rowery – to już nie kolor czy liczba przerzutek jest wyznacznikiem wyboru klientów. Perfekcyjne spasowanie z rowerem wykonane przez specjalistów jest najlepszym sposobem na uzyskanie lepszych osiągów przez wyczynowców, ale też zapewnia wygodniejszą i przyjemniejszą jazdę amatorom.

Bike fitting rozpoczyna się od zbadania potrzeb rowerzysty, jego celów treningowych i wymagań. Specjalista ocenia zakres ruchowy wraz z elastycznością, dopasowuje odpowiednie dopasowanie obuwia. Nie obędzie się również bez oceny pozycji, w jakiej jeździ i naniesienie korekty. Tu także zostanie oceniony potencjał biomechaniczny, a pod to dopasowane wszystkie elementy roweru dla idealnego ustawienia dolnej i górnej części ciała – dobór i ustawienie siodła, prawidłowej wysokości wspornika kierownicy, odległości między siodłem a kierownicą oraz dobranie odpowiedniego kształtu i szerokości kierownicy.

SPERSONALIZOWANY ROWER

Czy wiesz, że można zaprojektować swoją wymarzoną maszynę w najdrobniejszych szczegółach? Tu ogranicza już tyko wyobraźnia. Takie możliwości odnajdziemy na stronie naszego Partnera – Sklep Rowerowy Cieślak https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/project-one/ .
Jeśli nie jesteśmy zadowoleni ze standardowej konfiguracji, możemy zaprojektować swój rower od podstaw, korzystając z programu Project One Treka. Wybieramy model, komponenty, a także sposób malowania ramy. Tutaj nie ma mowy o masowej linii montażowej – rower będzie składany część po części, od początku do końca, przez kogoś, kto chce nas oczarować efektem końcowym.

Tak zaprojektowany rower jest jedyny w swoim rodzaju, dlatego też jego odbiór powinien być niezwykły – cały proces zakupowy kończymy konsultacją z jego projektantem i profesjonalnym dopasowaniem roweru, łącznie z wycieczką po zakładzie.

E-BIKE

Z tym to nawet nie ma co dyskutować – rowery elektryczne to najszybciej rosnący segment rynku rowerów ostatnich lat. Chociaż długo zajęło, zanim skrajne emocje związane z e-bike’ami minęły. Kontrowersje wokół elektryków wynikały z niewiedzy – wielu sceptyków rowerów elektrycznych porównywało te konstrukcje (niesprawiedliwie) do motorów, podczas gdy e-bike to zdecydowanie bardzo bliski krewny roweru tradycyjnego. W odróżnieniu od klasycznych jednośladów, rowery elektryczne wspomagają jazdę przy pomocy silnika elektrycznego wbudowanego w koło. Rower elektryczny porusza się bezszelestnie i umożliwia jazdę bez zbędnego wysiłku rowerzysty. Rowery elektryczne są powszechnie używane na świecie – korzystają z nich zarówno starsi, jak i młodsi użytkownicy. Rowery elektryczne to idealny środek do poruszania się po zatłoczonej przestrzeni miejskiej oraz doskonały pomysł na rekreację.
Silnik w rowerze elektrycznym uruchamia się automatycznie, kiedy zaczynasz pedałować. Sprytny kontroler dodaje Ci tyle mocy, ile potrzebujesz – przy szybszym pedałowaniu jest jej więcej, przy lekkim mniej. Jeśli chcesz zatrzymać rower wystarczy, że naciśniesz dźwignię hamulca lub przestaniesz pedałować. Silnik automatycznie się rozłączy.

E-bike otworzył możliwość dłuższej eksploracji gór, pozwala zachować więcej sił na czerpanie czystej frajdy ze zjazdów, a przy tym nowoczesne, górskie elektryki zjeżdżają już w sposób bardzo bliski temu, co znamy z ich „analogowych” odpowiedników. Kilka ostatnich lat to szybki rozwój konstrukcji rowerów elektrycznych – wszystkie elementy systemów wspomagania ulegają integracji, a same systemy wspomagania w coraz bardziej naturalny sposób dawkują energię wspierającą nasze pedałowanie. Ramy e-bike’ów stają się coraz lżejsze i sztywniejsze, a dodatkowo smuklejsze. Coraz lepiej wyglądają. Dopracowane stają się silniki i jakość podawania mocy oraz brak oporu podczas kręcenia bez wspomagania. Jednocześnie coraz lepsze ogniwa w bateriach potrafią dać oszczędność masy przy zwiększeniu zasięgu. Na rynku klaruje się też podział między lekkim rowerami elektrycznymi dla zaawansowanych riderów, a modelami cięższymi dla bardziej rekreacyjnych użytkowników. E-boom trwa, ale jednocześnie czuć rosnącą jakość produktów i duży nacisk na dobre właściwości jezdne rowerów elektrycznych.

ROWER MIEJSKI

7 lat temu w Szczecinie pojawiła się bezobsługowa wypożyczalnia rowerów Bike_S. Stacje są rozmieszczone co kilkaset metrów w śródmieściu Szczecina i7 lat temu w Szczecinie pojawiła się bezobsługowa wypożyczalnia rowerów Bike_S. Stacje są rozmieszczone co kilkaset metrów w śródmieściu Szczecina i całej części lewobrzeża jak również na prawobrzeżu. Rowery Bike_S umożliwiają łatwe dotarcie w dowolny rejon Szczecina w dowolnym czasie. Bike_S jest nowoczesnym i ekologicznym uzupełnieniem transportu miejskiego.

Po pojawieniu się roweru miejskiego w Szczecinie, zaobserwowaliśmy wzmożony ruch rowerowy. Choć po kilku latach ruch floty Bike_S maleje, jednak nie zmniejszyło się natężenie ruchu jednośladów. Prawdopodobnie miejska inicjatywa, pokazując walory poruszania się rowerem po mieście, zmotywowała szczecinian do zakupu własnych pojazdów.
Bike_S to obecnie 87 stacji i 702 rowerów. Wypożyczalnia działa 24 godziny na dobę wiosną, latem i jesienią.

JAZDA ROWEREM PO SZCZECINIE

W Szczecinie z każdym rokiem przybywają kolejne kilometry dróg rowerowych, ale wciąż daleko nam do spójnego systemu i komfortowej jazdy w kontekście zarówno codziennej komunikacji jak i rodzinnych przejażdżek. Na szczęście od kilku lat mamy prężnie działające stowarzyszenie Rowerowy Szczecin, które nie dość że bada ruch rowerowy na ulicach miasta to także przygotowuje projekty kolejnych ścieżek w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego.
Jeżeli nie chcemy się ograniczać tylko do znanych nam na co dzień ścieżek, proponujemy skorzystać z zaktualizowanej mapy rowerowej Pomorza Zachodniego. Pozwoli dokładnie zaplanować przejazd – znajdziemy na niej informacje o gotowych i budowanych właśnie odcinkach. Przewodnik informuje rowerzystów także o atrakcjach, które spotkają po drodze, a nawet o nachyleniu terenu.
Mapa została udostępniona pod adresem https://trasyrowerowe.wzp.pl/ . Nowa mapa umożliwia pełną wizualizację standardu tras rowerowych w ich obecnym przebiegu. Pokazuje, którędy jedzie się najszybciej i najbezpieczniej. Które odcinki łatwo pokonać każdym typem roweru, a gdzie lepiej poruszać się na nieco szerszych oponach, bo występuje tam nawierzchnia szutrowa, z płyt betonowych itp.

Jazdę rowerem polecamy wszystkim, którzy rozpoczynają swoje sportowe przygody i kochają ruch na świeżym powietrzu, to świetna okazja do obcowania z przyrodą. Rowerowe przejażdżki pomogą również poprawić kondycję, wymodelować sylwetkę, a także zrzucić zbędne kilogramy. Czy są jakieś wady tej aktywności? Tylko jedna – jazda rowerem uzależnia.